Een nieuwe afdeling... - Reisverslag uit Paramaribo, Suriname van Jorinda-in-Suriname - WaarBenJij.nu Een nieuwe afdeling... - Reisverslag uit Paramaribo, Suriname van Jorinda-in-Suriname - WaarBenJij.nu

Een nieuwe afdeling...

22 April 2016 | Suriname, Paramaribo

Weer eens een verhaal uit het verre zuid-westen! Hier gaat alles prima, we genieten heerlijk van alles om ons heen en van alle ervaringen die we op doen in de ziekenhuizen. We hebben altijd veel stof tot praten onder het eten ’s avonds…alle gekke, rare en vreemde dingen die we gezien, gehoord en gedaan hebben komen aan de orde. Heel veel dingen wennen gewoon, maar de bejegening van het personeel naar de patiënten toe blijft soms echt wel lastig. Ze snauwen en bevelen soms zo…het is weleens lastig als je daar dan bij staat. Maar goed…een nieuwe afdeling, nieuwe patiënten, nieuwe collega’s en nieuwe kansen! In de komende 7 weken moet het echt gaan gebeuren! In de afgelopen 10 weken heb ik aardig wat dingen af kunnen tekenen, maar in de 7 weken die nog voor liggen moet ik nog een heel stelletje verpleegtechnische handelingen aftekenen en nog 2 kleine opdrachten. We gaan ervoor! De Interne Geneeskunde, waar ik nu sta, is echt wel even wat anders als de Chirurgie! We gaan, zeg maar, van buiten naar binnen! Eerst was alles aan de buitenkant te zien, uiteraard alleen als ze een ok gehad hadden ;), nu speelt alles zich af aan de binnenkant en komen mensen soms binnen met ‘verdenking op…’. Erg leuk en interessant! M’n eerste week is goed bevallen, de nieuwe collega’s zijn heel vriendelijk en open, de afdeling is echt meer gericht op begeleiding en studenten dan waar ik eerst stond. Dat is wel heel positief!

En natuurlijk doen we ook nog wel leuke dingen! Afgelopen zaterdag zijn we naar het Stuwmeer geweest. Dat is een ondergelopen dal, waar vroeger dorpjes stonden en gewoon ook oerwoud was. Die dorpjes zijn toen ontruimd en/of verplaatst en toen is dat dal onder water gezet. Het is echt een schitterend gezicht, want er staan allemaal nog dode boomstammen boven het water uit!
We hebben 2 uur gereden voor we er waren, maar de rit ernaartoe was al schitterend! We reden over een hele lange provinciale weg, heuvel op, heuvel af, met links en recht bomen en oerwoud en af en toe een dorpje of een huis. Echt schitterend! De chauffeur reed nog even een stukje om om ons de Stuwdam te laten zien. Die dam houd het water tegen, zodat niet alles onder water loopt…ook echt heel mooi om te zien! Daarna zijn we naar Stone Island gereden, dat ligt aan het Stuwmeer. Daar mochten we ‘lekker’ in het meer gaan zwemmen…brrrrr….dat water en die bodem waren zo vies! Echt! Maar goed, zonnen is ook heerlijk! We wilden ons net installeren toen het begon te regenen…tja we zitten in het regenseizoen dus alles kan hier! Toen zijn we eerst maar gaan eten. Na het eten gingen we met een bootje varen naar een eilandje in het meer. Heerlijk even een stukje varen, het zonnetje scheen weer lekker, dus prachtig! Op het eilandje konden we brulapen spotten en we hebben ze gezien! Echt superschattig…een vader, moeder en een kleintje. Jammer genoeg niet het gebrul gehoord, want dat schijnt angstaanjagend te zijn ;). Na een klein wandelingetje over het eilandje zijn we weer terug gegaan naar Stone Island, daar gingen de anderen nog even het water in en ben ik lekker gaan zonnen…geen tweede keer in dat vieze water voor mij. Eind van de middag gingen we alweer terug. Het was een heel relaxte trip…ook wel eens lekker!

We gaan nu om het weekend op trip…anders gaan we het niet redden om alle leuke dingen te doen! De grote plannen zijn ook al in de maak voor de laatste 2 weken die we vrij hebben…dan willen we langere trips gaan doen. Wat het precies wordt, daar zijn we nog niet helemaal uit…

Wederom een warme groet uit het schitterende Paramaribo!

• 23 April 2016 - 08:06

Petra:

Goedemorgen Jorinda,

Nu lukt het foto's kijken wel. Heel apart hoor die dode bomen die boven het water uitsteken. Daar moet je dus ook niet gaan varen.........

Groetjes, 'tante' Petra

• 23 April 2016 - 11:36

Maartje Burgers:

Hoi Jorinda,

mooi te lezen dat jullie óók nog leuke dingen doen. Volgens mijn doen jullie uitsluitend leuke dingen. De stage lijkt me helemaal super en de uitjes zijn toegift. Toch?
    Misschien ga je in deze laatste weken ervaren of je voorkeur krijgt voor chirurgie of intern.
    Wel twee heel verschillende soorten verpleging. Wat bijzonder dat de bejegening van de patiënten zo bedroevend is. Als je daar dan bij staat lijkt het me moeilijk om m'n mond te houden. Maar (ook slechte) gewoontes verander je niet zómaar.
    Succes verder met alle "verplichte" en "vrijwillige" leuke dingen. Geniet ervan!

Groeten uit Rijssen

• 23 April 2016 - 11:51

Maarten:

Hoi Jorinda,

omdat ik al gereageerd had voor ik je blog met Maarten deelde volgt hier een aanvulling. Maarten dacht dat het het Brokopondomeer was waar je over schrijft. Hij bracht ook de naam Blommestein hiermee in verband. We hebben het opgezocht via Wikipedia. Het blijkt een heel beroemd project te zijn. Leuk om te lezen. Maarten heeft veel parate kennis en wist dit (en vindt het jammer dat je er geen ansichtkaart van gekocht heeft voor hem) Je hoeft er niet voor terug te gaan.

Groeten van Maarten en Maartje

• 28 April 2016 - 15:54

Henk Polder:

Hallo Jorinda,

Leuk om weer het de belevenissen van jou te lezen. Al weer op de helft van jouw verblijf in Suriname. Ik kom regelmatig bij de heer Ensel, lid van onze gemeente. Vroeger is hij verschillende keren in Suriname geweest. Hij heeft daar veel gezien en meegemaakt. Je zal best veel foto's gemaakt hebben en nog maken. Misschien leuk om die eens te laten zien op een contactavond voor de ouderen in Uitzicht?

Hartelijke groeten van Henk en Ria Polder

• 10 Mei 2016 - 15:50

Anja Penning:

Hoi Jorinda,

Eindelijk eens een reaktie van ons. Het heeft lang geduurd maar nu zijn we er toch. Je moeder is in de tijd dat jij in Suriname ben al een paar keer bij ons geweest en we hebben al veel gehoord. Mooie verhalen en we merken daaruit dat je geniet. Fijn.
    Vorige week ben ik bij oma Penning wezen werken en daar lag het laatste verslag van je, in geprinte versie. Zo zie je maar weer hoe trots die moeder van je is want overal laat ze wat van je achter.
    Nou geniet er nog maar van want dit is een ervaring die je waarschijnlijk nooit meer vergeet.
    Ook na je stage nog een prettig verblijf.

Hartelijke groet van Ome Maarten en Anja