Genieten! - Reisverslag uit Paramaribo, Suriname van Jorinda-in-Suriname - WaarBenJij.nu Genieten! - Reisverslag uit Paramaribo, Suriname van Jorinda-in-Suriname - WaarBenJij.nu

Genieten!

13 Mei 2016 | Suriname, Paramaribo

Het is alweer veel te lang geleden dat ik een blog geschreven heb! Tijd? Tja, misschien heb k het wel een beetje druk… Hier in Suriname heb je het al snel druk, dus dat zal het zijn. Maar goed, ik ben een dagje extra in de week gaan werken, ik werk nu dus 5 dagen in plaats van 4 de komende weken. Niet voor de lol hoor, maar omdat ik de tijd hard nodig heb voor alle opdrachten die er nog liggen.
Ik ben inmiddels alweer aardig gewend aan de afdeling Interne en aan het feit dat ik alleen maar vrouwen op de afdeling heb. Het was wennen om geen wondjes meer te hebben, maar alleen mensen die opgenomen zijn met braken en diarree en een heleboel andere dingen die vanbinnen gebeuren. ‘Zuster Jorinda’, ‘Zuster Jorinda’… de collega’s wennen er ook aan dat ik er ben… Ja, ik vind het toch wel leuk. Aan het eind zal ik vertellen wat ik nu uiteindelijk het leukst vond ;)

De afgelopen 2 zaterdagen hebben we nog tripjes gedaan. 30 april zouden we naar Boven-Suriname gaan. Daar hebben we met een vlot(zelfgemaakt door onze stoere begeleiders, van hout en rubberen opblaasbanden)over een rivier gepeddeld…de eerste helft lekker op mijn tempootje, kalmpjes en genietend van de natuur om ons heen. Het 2e deel was wat spannender en avondtuurlijker…we hadden stroomversnellingen, dus het werd een soort raften. Bij de eerste de beste stroomversnelling vlogen we, na waarschuwingen dat we ons goed moesten vasthouden, op 1 na allemaal van het vlot af…daar lig je dan met een super heldhaftig zwemvest aan in de rivier te spartelen. En haha, kom ik niet meer op de vlot…gelukkig werd ik door 1 van de begeleiders die mee waren heldhaftig het vlot op gehesen… Goed, het vlot was ook al niet meer wat het was aan het begin…het werd steeds meer een ruit vorm in plaats van een vierkant. Dat bevorderd de vaarkunst ook niet… halverwege hadden we na een heftige stroomversnelling een groot soort meer met sterke stroming die rond ging. Kwamen we niet meer uit die stroming…we moesten precies met de stroom mee, maar we zaten er een soort net naast, waardoor we rondjes bleven drijven over het meer…we hebben daar misschien wel een half uur rondgedobberd om eruit te kunnen komen! Onze begeleiders bleven uiterst kalm en hielden humor…ze bleven gelukkig lachen en ze vonden dat we wel even konden chillen… Uiteindelijk zijn we met vereende krachten toch in de goede stroom terechtgekomen en konden we verder varen… wat een avontuur! Na nog wat stroomversnellingen was dan eindelijk het eind in zicht… Haha degene die ons gebracht had, had het vlot nog nooit zo wrakkig terug zien komen… Maar we hebben een prachtig avontuur gehad met wat spanning!
Diezelfde dag zouden we eigenlijk ook nog gaan ziplinen, kabelbanen tussen de bomen en over de rivier, maar toen we daar in de buurt kwamen werd het afgebeld omdat het regende. We mochten een andere dag nog, dat hebben we dus afgelopen zaterdag gedaan. Dat was ook echt supergaaf! Eerst even rustig tussen de bomen, later ook over de rivier heen! Echt gave uitzichten heb je vanaf je hoge, droge plekje!

We hebben als groep inmiddels ook het geld overhandigt aan Andy en Jacoline Bijkerk, zij werken hier voor de MAF. In de tijd voor we naar Suriname gingen hebben we geld ingezameld, dat hebben we overhandigd. We zijn uitgekomen op het mooie bedrag van 2325,-!
Van Andy kregen we een rondleiding over het vliegveldje en we kregen veel verhalen te horen! Wat een prachtig werk! En hoe bijzonder als je hoort hoe God hen elke keer weer geholpen heeft en daar ook werkt! Om stil van te worden…

De tijd hier begint echt te krimpen! Na deze week lopen we nog 4 weken stage, daarna hebben we nog 2 weken vakantie. Oei, niet teveel over nadenken, maar gewoon genieten van alles hier!

Een hartelijke groet uit het warme en bij momenten regenachtige Suriname!

• 13 Mei 2016 - 10:24

Maartje Burgers:

Hoi Jorinda,

Oeps, al die activiteiten buitenshuis zien er geweldig uit. Jullie genieten er wel van.
    Klinkt ook wel heel spannend allemaal. Mijn belangstelling zou meer uitgaan naar de gebeurtenissen op de afdeling. Het geeft wel een mooie afwisseling. Daarbij krijg je ook veel van het land te zien. Is de afdeling intern alleen voor dames? Dat is ook bijzonder.
    Sterkte met de resterende stageweken en geniet van Suriname!!!
    Groeten uit Schotland

• 23 Mei 2016 - 09:53

Tinie V Pienbroek:

Ha Jorinda, zo de laatste werkloodjes in zicht. Wat extra werkdagen er bij en dan???genieten van je vakantie dagen. Fijn hoor ,probeer maar heerlijk ook daarvan te genieten .Want Gods schepping is daar ook wonderlijk, dat alles zo mooi en anders is, dan je eigen vaderlandje waar het ook mooi is vooral nu alles weer uit mag lopen in de natuur! Jorinda groetjes en na gedane arbeid is het goed om te rusten Doei,

Tinie.