Dolfijnen en kaaimannen... - Reisverslag uit Paramaribo, Suriname van Jorinda-in-Suriname - WaarBenJij.nu Dolfijnen en kaaimannen... - Reisverslag uit Paramaribo, Suriname van Jorinda-in-Suriname - WaarBenJij.nu

Dolfijnen en kaaimannen...

04 Maart 2016 | Suriname, Paramaribo

Afgelopen zaterdag zijn we op trip geweest! We hebben de dolfijnen en kaaimannentour gedaan. We moesten om 16:00 bij Leonsberg zijn hier in Paramaribo, dat ligt bij de Surinamerivier. Vandaar vertrokken we met een superleuk bootje de rivier op…op zoek naar dolfijnen. We hebben een poosje heerlijk gevaren, gaat nog best hard zo’n bootje trouwens…en wat is die Surinamerivier breed! Op een gegeven moment werd onze stuurman gebeld dat er ergens dolfijnen te zien waren, dus we keerden om en een stuk terug waren ze inderdaad te zien! Wat was dat gaaf! Je zag hun vinnen boven het water uit en gelukkig voor ons hebben ze ook nog een paar sprongetjes gemaakt, die we ook nog vast hebben kunnen leggen! Het was supergaaf om ze zo te zien springen, echt heel leuk! De dolfijnen waren verder niet heel goed te zien, het was steeds op een afstand dat ze sprongen, dus echt hele goede foto’s hebben we niet kunnen maken, maar het is toch wat en we hebben ze gezien! Toen we daar uitgekeken waren zijn we weer een stukje teruggevaren en aan land gegaan. Er was daar een klein dorpje waar we zouden gaan eten bij een hindoestaanse familie en daarna het moeras in zouden gaan op zoek naar kaaimannen. Kwamen we daar bij die familie, gingen we uiteindelijk toch eerst kaaimannen vangen. Dus wij allemaal snel omkleden, we moesten lange mouwen en broeken aan voor de muggen, anders zouden we half opgegeten worden…en hups de wiebelige bootjes in. O ja, die dag hadden we niet echt mooi weer, we hadden af en toe wat regen, ook toen we het moeras in zouden gaan. Dus kregen we van die hindoestaanse vrouw vuilniszakken om aan te doen, echt…we waren superhip! Maar droog bleven we in ieder geval wel. Goed, wij dus die bootjes in en daar gingen we…die bootsmannen natuurlijk flink gas…we hadden flinke vaart daar over dat water! Ik zat het eerste stukje voorin de boot…heerlijk die wind en die snelheid over dat water! Echt genieten!
Haha, we waren al gewaarschuwd voor een bruggetje en een verassing…het bruggetje kwam al snel. We moesten diep bukken allemaal om ons hoofd niet te stoten, maar het ging goed! En toen kwam de verassing….we kwamen een soort T-splitsing tegen met rechtdoor op de kant allemaal houten planken…en die man die bleef maar keihard doorvaren…wisten wij veel wat er zou komen! Dus hij vaart gewoon keihard tegen die planken op…en schuift zo de kant op! Haha wat een gegil in het bootje, maar wat een goeie grap! Het bleek dus gewoon een oversteek te zijn van de ene sloot naar de andere…wij allemaal uit dat bootje en hups het bootje naar de andere kant van die ‘plankenbrug’ geduwd en daar mochten we het bootje weer in en konden we verder varen. Heerlijk dat gescheur over het water! En wat was dat moeras mooi! Uiteindelijk kwamen we op een meer uit waar we even stilgelegen hebben en even konden genieten van de stilte…dan hoor je de kikkers kwaken en vogels fluiten…heerlijk!
Inmiddels was het al aan het schemeren…en hier duurt het dan niet lang voordat het donker is, dus in de schemer zijn we toen toch maar weer gaan varen, de bootsman met een lampje op zijn hoofd om te kunnen speuren naar kaaimannen. Op een gegeven moment, we hoefden helemaal niet te zoeken, schoot er een naast onze boot weg en bleef daar liggen…dus de bootsman snel zijn haak gepakt en het beest gevangen! Allemaal mochten we Meneer Kaaiman even vasthouden, daarna hebben we heel democratisch en unaniem besloten om hem maar weer vrij te laten. Daarna zijn we rustig aan maar weer terug gaan varen naar het huis, onderweg was het helemaal donker geworden, dus schijnt de bootsman met zijn lampje over het water, zo zoekt hij kaaimannen en als het ligt op die beestjes valt lichten hun ogen op, dus zijn ze heel goed te zien! Onderweg hebben we er dus nog een heel aantal gezien, of tenminste hun oplichtende oogjes ;)
Uiteindelijk waren we weer terug bij de hindoestaanse familie, waar we gegeten hebben. Toen dat gedaan was mochten we met de bootjes weer terug naar de plek waar we aan land gegaan waren vanaf de Surinamerivier, dat was een aardig eindje lopen, dus met die bootjes was dat sneller en natuurlijk veel leuker! Nu was het echt helemaal donker geworden, dus iets zien was er niet bij en die bootsman scheurde over het water…haha gillen kunnen we best hoor!
Nou, daarna weer overstappen op de eerste boot bij de Surinamerivier en terug naar het beginpunt…wat heerlijk was dat zo ’s avonds op het water! Het waaide lekker en het was donker natuurlijk, dus het was echt een ontspannend tochtje! Heerlijk zo rustig op dat bootje! Zo kon ik uren doorvaren, maar helaas duurde het tochtje maar een half uurtje! Haha, maar heerlijk genoten! Om een uurtje of 21:30 waren we terug bij Leonsberg. Het was echt een hele gave en superleuke trip!

Verder doen we natuurlijk ook nog wel iets anders hier ;) We gaan trouw elke maandag tot donderdag naar stage, wat steeds meer begint te wennen! Het is nog steeds leuk om op de afdeling te zijn en steeds meer zelf te gaan doen. Vandaag(vrijdag) zijn we lekker vrij en hebben we gewerkt aan stage-opdrachten.

Nou dit was het weer voor deze keer!
Een hartelijke groet uit Suriname!

• 05 Maart 2016 - 14:29

Petra:

Hoi Jorinda,

Nou, dat was wel heel avontuurlijk! Heel mooi om die dolfijnen uit het water te zien 'springen', lijkt me een heel bijzondere ervaring, ook het vasthouden van de kaaiman, gelukkig is hij niet zo groot. Ik zou het wel erg spannend vinden om zo in het donker over een rivier te gaan, maar goed, ik ben dan ook al wat ouder..........

Groetjes, 'tante' Petra

• 05 Maart 2016 - 20:13

Maartje Burgers:

Hoi, hoi,

Jij durft! om zo`n enge kaaiman vast te houden. Dat is wel weer wat anders dan jonge poesjes.
    Zo te lezen vermaken jullie je prima. Is natuurlijk ook super leuk zo´n tocht en dan bij avond terug.
    Is het eten erg veel anders of ook gewoon boerenkool stamppot???

Groeten uit Rijssen

• 15 Maart 2016 - 19:02

Henk Polder:

Hallo Jorinda,

Je beleeft zo heel wat in Suriname. Je zal best heel veel foto's gemaakt hebben. Wat gaat de tijd snel, al weer 6 weken weg uit Nederland. Nog een fijne tijd toegewenst.

Hartelijk groet,
    Henk en Ria Polder